A hagyma emésztése sokak számára okoz problémát, főleg nyers állapotában. Számos olyan élelmiszer létezik, amely rendkívül egészséges és rendszeres fogyasztása jótékony hatással van szervezet működésére, azonban mégis, puffasztó hatással rendelkezik.

Hagyma emésztése – puffadás okai



Ennek főleg az az oka, hogy a zöldségekben található cukrok emésztése során gáz szabadul fel. Ez a gáz okoz aztán feszítő, puffasztó, kellemetlen érzést a belekben. Ezért nyersen, önmagában fogyasztva csak kevéssé élvezhető. A hagyma és az articsóka fruktóztartalma, a spárga, a kelbimbó, a brokkoli, valamint a káposzta rafinóz tartalma más ételekhez képest jellemzően nagyobb mértékű gázképződést okoz.

Sokan nehezen emésztik meg a hagymát, különösen, ha nyersen fogyasztják. Egyszerű főzési módszerekkel azonban sokkal elfogadhatóbbá, ízletesebbé tehető, így nem kell lemondani róla. Annál is inkább, mivel a hagyma nagyon egészséges, számos jótékony hatással bír. A hagyma héjában sütve például hasonlóan jó módszer ahhoz, mintha a burgonyát sütnénk héjában. Ez a módszer megtart mindent, ami jó benne, de az elérhető íz enyhébb, aromákban gazdagabb, mint a nyers hagymáé. De a hagyma helyettesíthető akár fűszerekkel, gyógynövényekkel, zöld hagymaszárral is az ételek ízesítésére.

Mi enyhítheti a puffadás okozta tüneteket?

  • Szélhajtó élelmiszerek: ezek az ételek évszázadok óta segítenek az emésztőrendszer nyugtatásában, csökkentik a puffadást, felfúvódást. Ide tartozik a csillagánizs, köménymag, kardamom, fahéj, koriander, édeskömény, fokhagyma, gyömbér, citromfű, szerecsendió és a petrezselyem is.
  • Borsmenta tea: kiváló segítség, néhány csészével elkortyolgatni belőle
  • Citromos víz: egy kis citromleves meleg víz segít enyhíteni a tüneteket, illetve csökkenti a folyadék-visszatartás okozta puffadást is
  • Egyes zöldségekkel: például zeller, uborka, spenót és a petrezselyem, mivel ezek csökkentik a szervezet folyadék-visszatartását.
  • Főtt zöldségek: ha a nyers zöldség puffadást okoz, érdemes a főtt, vagy sült változatát fogyasztani. 
  • Probiotikum: a probiotikumokban gazdag élelmiszer, vagy probiotikus étrend-kiegészítő, mely helyreállítja a bélflóra egészségét, ezáltal csökkentve a puffadás kellemetlen tüneteit.

http://tgy-magazin.hu/betegsegek-a-tol-z-ig/lazadas-a-belben

Vissza a kategória cikkeihez