A hagyma vitamin és ásványi anyag tartalma igen magas és a benne található illóolajokkal együtt fogyasztása rendkívül jótékonyan hat a szervezetre. A hagyma hatása már évezredek óta ismert. Nemcsak a konyhában használták, hiszen a népi gyógyászatban is az egyik legismertebb növény volt, és azóta is az, mind a mai napig a fokhagymával együtt. Bár eredendően a hagyma – mely a liliomfélék családjába tartozó növény – a Közel és Távol-Keletről ered, hazánkban is igen nagy népszerűségnek örvend. Hiszen a magyaros konyha egyik fő alapanyagát is ez adja a paradicsom és a paprika mellett. A makói vöröshagyma pedig a hungarikumok listájára is felkerült, bár nem őshonos hazánkban. 

Hagyma vitamin tartalma

A hagyma sajátos összetételű tápanyagkeverék, amelynek energiatartalma 10 dkg-ra vetítve 40 kcal. 10 dkg hagyma fehérjetartalma 1,2 g, zsírból 0,1, szénhidrátból pedig 8,3 grammot tartalmaz.

Jelentős mennyiségű ásványi anyagot és nyomelemet, valamint vitaminokat és cukrot is találunk benne. A vitaminok közül A-, B1-, B2-, B3-, B5-, B6, C-, E-vitamint is tartalmaz. Ásványi anyagok, nyomelemek közül pedig az alábbiakat: nátrium, kálium, foszfor, kalcium, vas, magnézium, réz, folsav, cink, kén, jód, szilícium, illetve a szerves savak, illóolajok és antibakteriális anyagok.

Főleg baktériumölő és fertőtlenítő hatása ismert, de emellett segíti az emésztést, csökkenti a vérnyomást, ezáltal segítve a szívbetegségek kialakulásának megakadályozását is. Továbbá hatékony segítség a csökkent vizeletkiválasztásnál, a víz visszatartási problémák esetén. De a bélrenyheség, bélproblémák, epekövek ellen is hatásos gyógyír. Azonban a népi gyógyászatban leginkább a megfázás, influenza, hörghurut, gégegyulladás esetén alkalmazzák, hiszen ott leginkább látványos a hatása.

Hagyma fajták közötti vitamin tartalom

Azt gondolhatnánk, hogy minden hagyma fajtában egyenlő a vitamin-, illetve ásványi anyag tartalom, de ez nem így van. Általánosságban elmondható, hogy minél csípősebb, erősebb egy hagyma, annál nagyobb a baktériumölő hatása. Valamint minél sötétebb színű annál több antioxidáns található benne. Ezek az antioxidánsok pedig nagy mértékben hozzájárulnak a rákos sejtek növekedésének gátlásához.  Ezért sem mindegy, hogy vöröshagyma helyett lilahagyma fogyasztását erősítjük-e inkább az étkezések során.

https://hu.wikipedia.org/wiki/Vöröshagyma

Vissza a kategória cikkeihez