A lilahagyma egészséges mivolta igazán széles körben ismert. De vajon minden hagyma egyformán egészséges és jótékony hatású a szervezet számára? Vajon a nyers vagy párolt hagyma, esetleg sült hagyma fogyasztása között is van különbség? Ajánlott-e vöröshagyma helyett lilahagyma fogyasztására vagy felhasználására átállni? Lássuk mit érdemes tudni róluk.

A gyakrabban használt hagymafajtákról röviden

  • Vöröshagyma

A legismertebb, legnépszerűbb hagyma, mely elsősorban levesek, főzelékek, húsételek ízesítésére használt fűszernövény. Ezen kívül pedig a népi gyógyászat egyik fő alappillére is. Hiszen számos vitamin- és ásványi anyag tartalmának köszönhetően egészség megőrző szerepe is jelentős. Baktériumölő hatóanyagai miatt a megfázás, influenza, köhögés, hörghurut és különböző gyulladásos megbetegedések ellen is használják. Remek erős természetes antibiotikum és kiváló vitaminforrás is.

  • Újhagyma

A friss újhagyma fogyasztásával nagy mértékben hozzájárulhatunk az egészségünk megőrzéséhez, hiszen segít az érelmeszesedés megelőzésénél, serkenti az emésztést, erősíti és szabályozza a bélflóra egészséges működését, de még a rákos sejtek kialakulásának esélyét is csökkenti.

  • Lilahagyma

A lilahagyma remek C vitamin forrás, 10 dkg belőle pedig 2 gramm rostot is tartalmaz. Erősíti az immunrendszert, segíti a sebgyógyulást. Kiváló forrása a krómnak, mely csökkenti a vércukorszintet és elősegíti a sejtek inzulinérzékenységét. Allicin tartalma segít a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében, csökkentheti a vérnyomást. Gyulladáscsökkentő és fájdalomcsillapító hatással is bír. 

Lilahagyma – az igazán egészséges

Egy nemzetközi kutatás eredményeként kiderült, hogy a lilahagyma gyógyító hatása sokkal erősebb, mint a többi hagyma fajtáé. Ennek pedig az oka az, hogy a lilahagymában található antioxidánsok: a quercetin és az antocianin ebben a fajtában található a legnagyobb mennyiségben. Ezek az antioxidánsok segítenek a rákos sejtek növekedésének megakadályozásában, ezzel is gátolva a betegség eluralkodását a szervezetben. Mivel az antocianin tartalma befolyásolja a zöldégek és gyümölcsök színét, ezért gyakorlatilag elmondható, hogy a legsötétebb, legerősebb színű növényekben több található, mint a világosabbakban. Emiatt a sötétebb színű hatásosabb, de tulajdonképpen mindegyik hagymaféle segítség a rák elleni küzdelemben, csak a mértékükben van különbség.

https://www.hazipatika.com/taplalkozas/zoldseg_gyumolcs/cikkek/hagymat_hagymaval/20130115105301

Vissza a kategória cikkeihez