Könnyen beszerezhető zöldség, a legtöbb piacon egész évben kapható póréhagyma. A társai között az egyik leglágyabb. Zsenge volta miatt szinte az egész világon alkalmazzák a levestől kezdve a salátákon át a különböző szószokig. Mind a fehér része, mind pedig a zöld része is felhasználható, fogyasztható. A fehérjét nyersen, a zöldje pedig ételekbe aprítva is fogyasztható. A zöld része salátába és tésztákhoz is remek. 

Póréhagymák jellemzői

Ez a növény hosszú, lapos legyezőszerű koncentrikus levélhüvelyt, valamint ehető hajtástengelyt növeszt. A különböző fajták a hajtástengely lehetséges hossza és átmérője szerint különböznek egymástól, és ritkán a fejméret alapján. Többnyire mérsékelt égövi területeken termesztik: Európában mindenütt és Észak-Amerika egyes részein.

Póréhagyma fajták

  • Vad póréhagyma

A vad póréhagymát ehető levelű rövid hajtástengely jellemzi, és leginkább Észak-Afrikában termesztik. A leveleket a tenyészidőszak során rendszeresen betakarítják.

  • Elefánt

Hosszú levelei sötétzöldek. Fogyasztható szárrész 18-22 cm. Közepesen fagytűrő, őszi termesztésre ajánlott. Salátaként, zöldhagymaként fogyasztható. Magról április májusban vethető, palántázása júniusban történjen.

  • Carentan

Fagytűrő késő ősszel szedhető fajta. Hosszú levelei kékeszöldek. Salátaként, zöldhagymaként fogyasztható szárrésze 12-15 cm, közepesen vékony. Vetése márciusban történhet már fólia alá. Április májusban szabadföldbe, a palánták májusban ültethetők ki.

  • Tétényi áttelelő

A növény 60-70 cm magas, levélszíne kékeszöld, keskeny felálló. Szára középhosszú, vastag, egyenes. Friss fogyasztásra és szárításra is alkalmas, nagy hozamú fajta.

Vetése márciusban történhet már fólia alá. Április májusban szabadföldbe, a palánták júliusban ültethetők ki. Jó mélyre kerüljön, hogy a fehér szárrésze hosszabb legyen, és érdemes többször töltögetni a növekedés során.

Póréhagyma vitamin tartalma, hatása

A póréhagyma nagyobb mennyiségben tartalmaz B6-, C-, K-vitamint, valamint folsavat is. Nagyobb mennyiségű ásványi anyagok találhatók benne az alábbiak közül: vas, foszfor, kálium, magnézium. Továbbá van még benne a szervezet számára fontos cink, mangán és szelén is. Akárcsak a fokhagyma ez is tartalmaz allicint, így a koleszterinszintre és a vérnyomásra is jótékonyan hat a fogyasztása. Köhögés ellen és vízhajtóként is hatásos. Valamint serkenti a jótékony hatású baktériumok szaporodását, ezáltal segít az egészséges bélflóra helyreállításában.

https://hu.wikipedia.org/wiki/Póréhagyma

Vissza a kategória cikkeihez